Montering af stoplyskontakt med relæ på Morris Minor

Tilføjet d. 04/03-2016

Når man udskifter bilens stoplyskontakt men en ny, oplever mange at den nye kontakt ikke holder ret længe. Ofte vil der efter få måneder skulle trædes meget hårdt på bremsepedalen for at stoplyset virker og efter lidt længere tid virker det slet ikke mere. Dem der bruger bilen hele året oplever at de må skiftekontakter flere gange om året.
Vi har i de senere år, været nødt til at montere hjælperelæer i forbindelse med udskiftning af lyskontakter da nye kontakter ikke holder til at bære den nødvendige strøm ret lang tid.
På sommerens træf og ture kommer man selvfølgelig til at tale om de problemer man hver i sær kommer ud for. På færøturen fik vi blandt andet på de lange sejlture nogle gode samtaler om små og store problemer men vores Morris.
Jeg talte med Asbjørn der lige som jeg har haft en del problemer med stoplyskontakter som kun holder kort tid. Vi talte om at det var træls at man hele tiden skulle lave den samme reparation igen og igen og vi var også enige om at det rent sikkerhedsmæssigt er noget biks at man aldrig kan stole 100% på at der er stoplys på bilen.
Asbjørn kom med en rigtig god løsning på problemet. Han havde nemlig savet både en ny og en gammel kontakt op og kunne konstatere at den nye slet ikke har den samme opbygning og at materialerne formegentlig også er af noget andet der ikke kan tåle den nødvendige strømgennemgang. Derfor er hans forslag at bruge et hjælperelæ, hvilket er en oplagt løsning. Relæet kan monteres på flere forskellige måder, hvor man f.eks. trækker helt nye ledninger.

Jeg vil her give en forklaring hvor man med forholdsvis enkel ledningsføring kan indbygge et relæ så stoplyskontakten aflastes og man undgår at den brænder af.
Hjælperelæer fås med 4 og 5 ben. Til denne opgave vil jeg foreslå at man køber det mest enkle med 4 ben eller klemmebetegnelser.
Relæet skal have følgende klemmebetegnelser.
Klemme 30 konstantstrøm eller strøm indgang.
Klemme 87 til forbruger i dette tilfælde til stoplygterne.
Klemme 85 Styrestrøm indgang
Klemme 86 monteres til stel/karrosseriet.

På stoplyskontakten har man inden man montere relæet 2 ledninger. En grøn ledning der kommer med strøm når tændingsnøglen er drejet (også kaldet klemme 15) den anden ledning er også grøn men har en purpur/lilla stribe, den går til stoplygterne (også kaldet klemme 54)

Monter nu relæet så tæt på stoplyskontakten som der er muligt / hensigtsmæssigt
Den grønne ledning på stoplyskontakten ene ben (den der kommer med tændingsstrøm) skal også gå til hjælperelæets klemme 30. (det vil sige at ledningen skal forbindes både til stoplyskontakten som før og til relæet på ben 30.)
Den grønne ledning med purpur/lilla stribe flyttes væk fra stoplyskontaktens anden side og monteres på hjælperelæets klemme 87 Der trækkes en ny ledning fra stoplyskontaktens 2 ben (der hvor den grønne/purpur ledning) var og til klemme 85 på relæet.
Klemme 86 på relæet forbindes til karrosseriet/stel

Der er flere måder at sætte relæet ind i kredsløbet på, men den beskrevne måde gør at der ikke skal trækkes mange og lange ledninger.

Peder Mikkelsen.