Dæktryk.

Tilføjet d. 21/11-2012

Nogle af klubbens medlemmer har spurgt mig, hvad det rigtige dæktryk på en Morris 1000 skal være, og om jeg har nogle data på det.

Ser man i bilens instruktionsbog, står der at en saloon med fuldt udstyr og 2 personer skal have 22 psi. eller (1,6 kg/cm2) i såvel for som baghjul. Er man 4 personer angives 24 psi. Eller 1,7 kg/cm2 I baghjulene. En Traveller er med fuldt udstyr og 2 personer angivet til 22 psi. på forhjul og 24 psi på baghjul. I min instruktionsbog er der for Traveller ikke angiver højere tryk ved 4 personer i bilen
Nu er det således, at data i instruktionsbogen er opgivet når bilen har monteret originale dæk, der dengang var diagonaldæk. Diagonaldækket er et meget stift dæk. Når vi monterer radialdæk (der er et væsentligt blødere dæk) på en Morris der ellers har kørt med diagonaldæk, har vi altid gjort 2 ting. Dels retter vi bilens sporing fra 2,4 mm toe-in (= spidsning på forhjul) til kun 1 mm toe-in. Dels hæver vi trykket i hjulene en smule. Jeg har helt tilbage i min læretid fået at vide at forhjulene skulle have 26 psi. Eller 1,8 kg/cm2 og baghjulene 28 psi. Eller 2,0 kg/cm2. Dette tryk har jeg altid brugt her på værkstedet.

Jeg har dog aldrig set data der beskriver disse ændringer, men udelukkende bygget det på hvad min læremester og mine egne erfaringer i de mange år hvor jeg har kørt Morris har lært mig.

Skal jeg give nogle råd vil det være at man skal være opmærksom på unormalt dækslid. Bliver dækkene slidt udelukkende på indersiden eller udelukkende på ydersiden, vil det skyldes forkert sporing, forkert cambervinkel eller slidte styretøjskomponenter.
Bliver dækkene sidt i begge sider, men ikke på midten skyldes det for lavt dæktryk. Bliver dækket udelukkende slidt på midten af mønsteret skyldes det for højt dæktryk.
Håber min forklaring kan bruges hvis i er i tvivl. Køre nogle af jer med højere eller lavere dæktryk end det jeg beskriver og har gode erfaringer med det, så lad endelig vær med at ændre noget.